søndag den 16. maj 2010

Raket test og test af video kamera

Det var en stor dag idag...endelig lykkedes det mig at komme med til en af de store raket tests fra Copenhagen Suborbitalts (www.copenhagensuborbitals.com)

Historien bag dem er af de vil sende en person i rummet...ja, jeg ved det godt..kan man nu det.
Inden man opgiver tanken skal man tænke på at rummet starter ved 100kms højde og satelitter render rundt ved ca. 350 kms højde, så chancen for sammenstød skulle være minimal.
Så i princippet er det ikke andet end en balistisk bane, så man skal "bare" sætte en kraftig nok raket i bunden af en "pod" og så er den hjemme.
Hvad så med re-entry? Man ser jo på film og alt muligt andet at ting brænder op på vej ind igennem atmosfæren. Igen skal man tænke sig om. I de tilfælde kommer de med ca. 25-30.000 Km/t og denne "pod" kommer med 200-300 Km/t.

Selve dagen oprendt og der var samlet mange mennesker ude på pladsen. Sikkerhedsfolk sikrede at folk ikke kom for tæt på og der var i det hele taget en god og spændt stemning.

Under forberedelserne og forsinkelsen (ca 1,5 time) kom der løbende informationer til publikum der gjorde ventetiden meget overkommelig og underholdende.



Denne dag brugte jeg for første gang et videokamera og mit spejrefleks. Det gav visse planmæssige udfordringer da jeg gerne ville filme med panorering samtidig med at jeg tog billeder, men det gav sig selv til sidst.

Selve testen gik godt - dvs den brændte og lyden var også en god oplevelse...men sikken et brag!

Efter testen kunne man gå op til raketten og kigge nærmere


Alt i alt en rigtig god dag...ser meget frem til flere tests.

Video (kun burn) : http://www.youtube.com/watch?v=tjtdzeAqa84
Video (sammenklip) : http://www.youtube.com/watch?v=zFyGGz4Xaic

Ingen kommentarer: